Box conditioning: BAM! Let’s kick some ass!

Box conditioning: BAM! Let’s kick some ass!

 

Niets beter dan de week te starten met een goeie workout! Omdat we graag verschillende sporten uittesten voor jullie, besloten we om een les box conditioning mee te pikken bij Venice Beach in Gent.

Boksen. Say what? Boksen wordt omschreven als de ultieme mannensport. Niets is minder waar! We zullen je zelf een geheimpje vertellen. Dankzij de ultieme box workout geraken de Victoria’s Secret modellen elk jaar in vorm voor de grote Victoria’s Secret Fashion Show. Inderdaad, je vindt Gigi Hadid, Elsa Hosk, Adriana Lima en Lily Aldridge vaak terug in een boksring.

Venice Beach Gent: de favoriete gym van Cesar Casier en Emma Gelaude

Afgelopen maandag spraken we af aan de Ghelamco Arena in Gent (aan parking absoluut geen gebrek!). We hadden er echt zin in, en stapten Venice Beach vastberaden binnen. We werden er onmiddellijk warm onthaald door Nils Maes (personal trainer en co-eigenaar). Nils gaf ons een korte toelichting en rondleiding in de club.

Het was voor ons de eerste keer dat we Venice Beach bezochten en we waren onder de indruk: het is niet zo’n grote club, maar wel heel erg gezellig en een strakke, moderne inrichting. Er hangt een leuke huiselijke sfeer. Het leek alsof iedereen elkaar kende en elkaar hielp tijdens de workout. We liepen door de fitness naar de afgebakende ruimte voor groepslessen.

We raden Venice Beach aan omwille van …

♥ de gepersonaliseerde aanpak (blessures worden bv. nauw opgevolgd)
♥ het professionele niveau van expertise en begeleiding (je wordt begeleidt door fitnessprofessionals Nils Maes en Joachim Massinon)
♥ progressieve aanpak (ze kozen bewust voor geen zittende krachttoestellen omdat we tijdens de dag al zoveel tijd doorbrengen op onze poep!)
♥ hun gevarieerd aanbod aan leuke lessen: Venice HIIT (korte, hevige drills), Spinning R’n’B
en burn, Ashtanga yoga, Box, Kickbox, Bootcamp en Active hanging
♥ hun motto: Let us make you happy!

Box conditioning: de perfecte full body workout!

De boksinstructeur heette ons welkom en zag direct dat we newbies waren. Gelukkig waren we niet de enige en waren er nog twee nieuwkomers. De andere deelnemers volgden die groepsles
wekelijks. In het totaal waren we met een groep van 10 man. De ideale groepsgrootte als je het
ons vraagt.

De groepsles startte met een opwarming. Het was een high intensity opwarming van 5 à 10
minuten. De spieren die we zouden nodig hebben voor de volgende 50 minuten werden
opgewarmd met pompoefeningen, jumping jacks, spurtjes ter plaatse, armengezwaai,
polsenlosmaking,… Michelle & ik keken naar elkaar na de opwarming en dachten: “Oké, tot hier
toe kunnen we nog mee. Laat die boxing maar komen en let’s kick some ass!”

Boem boem boem

Na de opwarming volgde een reeks van oefeningen telkens per twee. Boksoefeningen tegen elkaar (en dus niet OP elkaar) werden afgewisseld met boksoefeningen tegen de boksbal die werd tegengehouden door de andere om de klappen op te vangen. Door die hele reeks oefeningen hebben we niet alleen verschillende soorten slagen bijgeleerd (1: boem – links, 2: boem boem – links rechts, 3: boem boem boem – links rechts opzij, 4: boem boem boem boem – links rechts links vooruit, 5: boem boem boem boem: links rechts opzij opzij), maar hebben we ook ondervonden dat bij boksen niet enkel de armspieren aangesproken worden.

Ook de benen en heupen bewogen volledig mee bij de boksbewegingen. Voor de zijwaartse slag bijvoorbeeld moest onze voet + been volledig meedraaien met onze arm voor extra power en slagkracht. De oefeningen volgden elkaar in een hoog tempo op en al snel begrepen we waarom deze les Box Conditioning werd genoemd. Zoals de lesgever tijdens de les ook zei: ‘je kiest zelf hoe lastig je deze les maakt’. Als je de oefeningen heel intensief én snel na elkaar uitvoert, maak je het jezelf – fysiek – niet gemakkelijk.

Cool down

De tijd vloog voorbij en voor we het wisten was het 20u. Na de les hebben we nog even met de
lesgever gepraat (die ons trouwens heel goed begeleid heeft gedurende de les!). We hadden bijna het gevoel dat het een privéles was omdat hij doelgerichte en ook persoonlijke tips gaf.

Hij vertelde ons dat de boksles op donderdag, genaamd Box Combat, nog een stuk technischer is. En meer focust op het soort slagen. Terwijl er in Box Conditioning (zoals de naam al aangeeft) meer aandacht wordt besteed aan de conditie. Als initiatieles is Box Combat geschikter omdat je best eerst de techniek aanleert, vooraleer je begint te oefenen.

Eigenlijk dachten we dat we deze boksles niet zouden overleven, maar we zijn er heelhuids
uitgekomen ;). De stijfheid in onze armen, vingers en zelfs benen de volgende dag namen we er dan ook graag bij!

Sluit Menu