Laat je gedachten de vrije loop

Laat je gedachten de vrije loop

 

Lopen is en blijft toch wel een van de meest toegankelijke sporten. Met een paar goeie loopschoenen, (loop)broek en t-shirt ben je in principe al voldoende uitgerust. Je kunt overal lopen. Kort en krachtig of lang en trager. Met vrienden of alleen. Binnen of buiten. Met muziek in je oren of zonder. Op de loopband of op straat,… Maar waaraan denken we eigenlijk zoal tijdens het lopen?

gedachten

Amerikaans Onderzoek

Als je nu een kwartier, een halfuur of meer dan een uur loopt, je hebt altijd wel tijd om na te denken. Volgens Amerikaanse onderzoeken denken we het meest aan snelheid en afstand maar ook pijn en andere ongemakken dwalen door onze gedachtengangen. Een andere studie toont dan weer aan dat professionele lopers zich vooral focussen op hun moeilijk parcours, hun loophouding en hun omgeving, terwijl recreatieve lopers zichzelf proberen af te leiden van het lopen. Sommigen zouden zelf aftellen tot de ‘taak’ erop zit. Bovenstaande studies zijn echter buiten mezelf gerekend. Want hoewel ik af en toe mijn tijd en snelheid check, laat ik mijn gedachten vooral de vrije loop tijdens het lopen. Misschien is dit wel gegroeid met de jaren, want ik kan me inbeelden dat je niet direct 100 % kunt genieten van het lopen, geef het een beetje tijd!

gedachten

Lopen in de fitness vs de natuur

Ik moet hierbij vermelden dat ik een verschil merk van denken terwijl ik loop in de fitness of in de vrije natuur. In de fitness ben ik meer gefocust op de muziek die ik hoor en het tv-programma dat ik al dan niet voor me zie. Ik kan soms ook de verschillende sport-outfits van de mensen gaan analyseren en denken ‘Hm, dit outfitje moet ik me ook eens aanschaffen’. In het bos ga ik veel meer fantaseren en nadenken. Na een loopje in het bos heb ik ook het gevoel dat ik mijn hoofd helemaal heb kunnen leegmaken. Dat gevoel heb ik minder in de gym. Iedereen heeft wel een plaats waar hij/zij het liefst loopt. De truc is dan ook om te zoeken naar de loopplaats die je voorkeur geniet. Maar ook afwisseling van loopomgeving is goed om het lopen niet beu te worden.

gedachten

Hieronder een top 10 van waar ik vooral aan denk tijdens het lopen (deze top 10 verandert af en toe maar dit zijn toch de meest voorkomende gedachtes):

1. “Ik ben een heldin!” 😉

Ik hoor jullie al lachen, maar tijdens het lopen denk ik soms echt dat ik alles en iedereen aankan! Maar bij een leuk liedje met een goeie beat zie ik mezelf volledig losgehen op het podium van So You Think You Can Dance. Of ik beluister daarna een melig liedje in een akoestische versie en zie ik mezelf staan met mijn gitaar in de hand in een uitverkocht sportpaleis. Haha rare gedachtes, I  know maar het is wel leuk om voor een uitverkocht sportpaleis te staan hoor! 😉

2. “Ben ik al ingecheckt?”

Oké, ik beken: ik ben een beetje verslaafd aan social media. Hoewel ik vroeger echt óveral incheckte via Swarm – ja zelfs in alle winkels als ik ging shoppen of in alle straten waar ik wandelde – , doe ik dit nu minder. (Voor de niet-kenners: Swarm is een app waarbij je kunt aangeven waar je bent zodat al je vrienden kunnen zien waar jij uithangt, een soort van Big Brother dus 😉 ) Maar toch probeer ik wel nog overal in te checken als ik ga sporten. Dit deels voor mezelf zodat ik wat kan opvolgen hoeveel ik die week al gesport heb, maar ook voor anderen omdat ik stiekem hoop dat ik ze op die manier kan inspireren of kan laten denken van: ‘oh, misschien moet ik ook nog eens een toertje gaan lopen’.

3.“Wie is die persoon in de toeterende auto die naar me zwaaide?”

Als je gaat lopen in de buurt van waar je woont, kom je wel eens bekende gezichten tegen. Tijdens het lopen in het bos, maar vooral tijdens mijn looproute rond het bos; vaak passeren auto’s die dan claxonneren. Dan ben ik in mijn eigen wereldje aan het dromen (zie 1.) waardoor ik altijd te laat doorheb dat men toetert en zwaait naar mij. Dan krijg je achteraf een smsje of krijg je enkele weken later te horen: ‘ik heb je gezien’. ‘Aaaaaaah het was jij’!

4.”Ik moet dringend eens nieuwe liedjes op mijn iPhone zetten!”

Te vaak luister ik naar muziek van jaren oud. Je kent dat wel, die leuke klassiekers die je instant happy maken. Maar toch denk ik vaak: ‘vanavond zet ik nieuwe muziek op mijn gsm’. Toch hoor ik ook vaak de laatste nieuwe songs tijdens het lopen: ik gebruik dan de radio-app. Dit komt enkel mijn data-verbruik niet echt ten goede, lees: radio streaming verbruikt veel data :(.

5. “Ik moet stoppen met Whatsappen tijdens het lopen!”

Whatsapp, de chat app waarbij je ook muziek, filmpjes en foto’s kunt delen behoort tot mijn dagelijks gebruikte apps. Ik moet toegeven: ik gebruik die ook tijdens het lopen (gesprekken stoppen niet als ik ga lopen hé!) Toch moet ik deze wat minder proberen gebruiken tijdens het lopen. Ooit zal ik teveel aan het chatten zijn en die ene tak niet zien liggen en erover struikelen. Eigenlijk is dit al eens gebeurd *oeps*.

6. “Hierna ga ik nog 2 uur fitnessen!”

Zoals jullie al konden lezen bij puntje 1. krijg ik echt een gelukzalig gevoel van het lopen (wellicht mede door de endorfines die vrijkomen in je hersenen na een lange workout: ook wel de ‘runner’s high genoemd). Omdat ik dan het gevoel heb dat ik zo goed bezig ben, heb ik zin om nóg meer te sporten. Na het lopen wil ik dan nog gaan fietsen of gaan steppen. Als ik energie teveel heb, doe ik dat soms. Maar soms breng ik mezelf met beide voetjes op de grond en denk ik: ‘Nee Louise, niet overdrijven. Beter 3 x een uur sporten dan 3 uur na elkaar’.

7. “Stink ik ook zo?!”

Niet alleen in de fitness, maar ook in het bos als mensen me voorbij passeren, ruik ik soms een walm van zweet. Bwuèèkes. Dan denk ik: ‘stink ik ook zo?’ Gelukkig ben ik geen zo’n zweter en kan ik een uur lopen zonder heel veel te zweten. Maar misschien aangenaam voor iedereen: doe voor elke workout verse kledij aan en gebruik deodorant voor het sporten :).

8. “Niet vergeten te stretchen na het lopen!”

Stretchen. Het is iets dat we het liefst van al achterwege laten na een intensief loopje, maar het is o zo belangrijk voor onze spieren. Ik denk er vaak aan tijdens het lopen, maar moet toegeven dat ik het ook niet altijd doe na het lopen…

9. “Damn, mijn batterij is bijna plat!”

Ik gebruik altijd de app ‘Runkeeper’ om mijn tijd en afstand te kunnen checken. Dit creëert een overzicht zowel op week-, maand- en jaartermijn. Dan is het echt balen dat je bijna aan 10 km zit en je gsm uitvalt. Je route wordt niet opgeslagen en je weet je tijd niet meer (gelukkig gebruik ik ook mijn Polar watch als dubble check). Als ik alleen loop, loop ik het liefst met muziek. Als die muziek wegvalt, loop ik direct veel minder graag. Dus note to self: zorg er altijd voor dat je gsm volledig opgeladen is voor je vertrekt!

10. “Shit (letterlijk), ik moet naar de wc!” 😉

Tja, als je langer dan een half uur loopt, kan alles wel eens beginnen ‘zakken’ ;-). Het is niet onlogisch dat je plots naar het toilet moet, zelf al ben je vooraf geweest. In het verleden heb ik gelukkig al kunnen beroep doen op een vriendin die vlak bij het bos woont waar ik het liefst loop. Het is te zeggen, ik heb al beroep kunnen doen op haar wc (Thanks, Hannelore 🙂 ).

Herkennen jullie je ook in één van bovenstaande gedachtes? Of denken jullie helemaal anders dan ik tijdens het lopen? Laat het weten in een reactie hieronder of op social media! Ik kijk er naar uit! Nog een leuk weekend toegewenst en het is trouwens een ideaal weertje om te gaan lopen. Enjoy… & think! 🙂

Sluit Menu